Itt mindent megtalálhatsz az eMAG Marketplace-ről

Keress könnyedén az összes rendelkezésre álló anyagunkban, hogy megtaláld a számodra szükséges információkat.

Search

A Digitális szolgáltatásokról szóló rendelet

()

 

Mi is az a DSA rendelet?

Az Európai Parlament és a Tanács 2022. október 19-én elfogadta az (EU) 2022/2065 számú rendeletet a digitális szolgáltatások egységes piacáról és a 2000/31/EK irányelv módosításáról, (digitális szolgáltatásokról szóló rendelet, vagy röviden „DSA rendelet” vagy „Rendelet”), amely azzal a céllal harmonizálja a digitális térben alkalmazandó szabályokat, hogy biztonságosabb online környezetet biztosítson a belső piacon a közvetítő szolgáltatások igénybe vevői számára.

A rendelet 2023. augusztus 25-én lépett hatályba és 2024. február 17-től kezdődően valamennyi tagállamban alkalmazandó.

Éppen ezért az Európai Bizottság úgy határozott, hogy az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokat nyújtó valamennyi (közvetítő) szolgáltató tekintetében olyan egységes szabályokat kell hozni és végrehajtani, amelyek az Unió összes tagállamában, így Romániában, Bulgáriában és Magyarországon is kötelezőek és közvetlenül alkalmazandók.

A DSA rendelet azon a premisszán alapul, hogy a közvetítő szolgáltatásokat nyújtó gazdasági szereplők felelősségteljes és kellően gondos magatartása feltétlenül szükséges a biztonságos, kiszámítható és megbízható online környezethez, illetve ahhoz, hogy az uniós polgárok és más személyek messzemenőkig gyakorolhassák az Európai Unió Alapjogi Chartájában (a továbbiakban: „Charta”) biztosított alapvető jogok, így különösen a véleménynyilvánítás és a tájékozódás szabadságát, a vállalkozás szabadságát, a megkülönböztetésmentességhez való jogot, továbbá, hogy a fogyasztóvédelem magas szintje érvényesüljön.

 

A letelepedés helye szerinti koordinátor

A DSA rendeletben megjelölt hazai digitális szolgáltatási koordinátor a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: „NMHH”) lett. Ezen intézmény felelős minden olyan tevékenységért, amely a Rendelet alkalmazásának felügyeletével és végrehajtásával, valamint a közvetítő szolgáltatók Rendeletben foglalt kötelezettségei betartásának ellenőrzésével kapcsolatos Magyarországon.

E minőségében az NMHH a kizárólagos kapcsolattartási pont az Európai Bizottság, valamint a többi tagállam digitális szolgáltatási koordinátorai felé a Rendelet alkalmazásával kapcsolatos valamennyi kérdés tekintetében (ideértve az információszolgáltatási kötelezettség betartatását is).

 

Milyen újdonságokat hoz a DSA rendelet?

A DSA rendelet által bevezetett és az eMAG Marketplace működését leginkább érintő változások közül most az alábbiakat szeretnénk kiemelni:

  • a jogellenes tartalmak bejelentését (is) célzó külön kapcsolattartási pontok felállítása;
  • belső panaszkezelési rendszer bevezetése;
  • a tartalommoderálás tekintetében alkalmazandó átláthatósági követelmények teljesítése;
  • az ún. „megbízható bejelentő” státusz bevezetése, továbbá kiemelt ügykezelési utak létrehozása a megbízható bejelentők által.

 

Jogsértő tartalom

A DSA rendelet alkalmazásában a „jogsértő tartalom” fogalmát oly mértékben kell tágan értelmezni, hogy az kiterjedjen a jogsértő tartalmakkal, termékekkel, szolgáltatásokkal és tevékenységekkel kapcsolatos információkra, így különösen az alábbiakra:

 

  • Nem biztonságos és/vagy jogsértő termékek:
    • Elégtelen információ a kereskedő vonatkozásában (pl. ha a rendelkezésre álló információ adott esetben – a termékmegfelelésre, ill. a termék csomagolására, címkézésére és jelölésére vonatkozó jogszabályokban előírtakkal szemben – nem teszi lehetővé a termék gyártójának, forgalmazójának és/vagy a termék értékesítéséért egyébként felelős fél megfelelő azonosítását stb.);
    • Külön szabályozás alá eső áruk és szolgáltatások (pl. érvényes forgalomba hozatali engedély nélküli, ill. hatósági nyilvántartásba nem vett termékekre irányuló bejelentés esetén – ld. gyógyszerek, gyógyhatású készítmények és táplálékkiegészítők) – ehhez kapcsolódóan bővebb tájékoztatást az eMAG Academy „Tiltott termékek az eMAG Marketplace-en” című menüpontja alatt talál
    • Játékok és egyéb veszélyes termékek;
    • Nem megfelelő, a termékkövetelményeket nem teljesítő árucikkek, CE-jelölés nélküli áruk, címkézési követelményeket nem vagy nem maradéktalanul teljesítő áruk stb.

 

  • Csalárd vagy megtévesztő gyakorlatok:
    • valótlan állítások (pl. amikor a hirdetésben szereplő termék helyett egy másik, az eredeti ajánlattól eltérő termék kerül szállításra);
    • kitalált vagy hamis profilok;
    • valótlan vagy hamis hirdetések;
    • olyan profilok, amelyek valaki vagy valami másnak adják ki magukat, illetve amelyek mások személyazonosságával élnek vissza;
    • adathalászat;
    • piramisjátékok.

 

  • Szellemitulajdon-jogok megsértése:
    • szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértése;
    • használatiminta-oltalom vagy formatervezésiminta-oltalom megsértése
    • földrajziárujelző-oltalom megsértése;
    • szabadalombitorlás (valamely találmányhoz fűződő jog megsértése);
    • üzleti titok megsértése;
    • védjegybitorlás.

 

  • Adatvédelmi és titoktartási kötelezettségek megsértése:
    • olyan adat kezelése, amely tekintetében (már) nem áll fenn adatkezelési ok;
    • elfeledtetéshez való jog;
    • adathamisítás/adatmanipuláció;
    • biometrikus adatok kezeléséhez kapcsolódó követelmények nem teljesítése.

 

  • Platform szolgáltatásokkal kapcsolatos követelmények:
    • olyan áruk és szolgáltatások, amelyek a Marketplace platformon keresztül az Általános Értékesítési Feltételek értelmében (ehhez kapcsolódóan bővebb tájékoztatást az eMAG Academy „Tiltott termékek az eMAG Marketplace-en” című menüpontja alatt talál vagy a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően nem értékesíthetőek (pl. olyan termékek, amelyek jogszerű értékesítéséhez az eMAG Marketplace platformnak külön engedélyezési, jóváhagyási vagy elismerési feltételeknek kellene megfelelnie – pl. gyógyszerek és gyógyhatású készítmények);
    • a platform ajánlórendszerekre, [online] hirdetésekre és nyelvi követelményekre vonatkozó szabályainak be nem tartása (pl. ha az oldalon szereplő tájékoztatás az adott tagállam hivatalos nyelvétől eltérő nyelven jelenik meg);
    • az eMAG platform tájékoztatási kötelezettségének elmulasztása valamely, értékelésre vonatkozó kérdésben (pl. olyan téves tájékoztatás közzététele, miszerint az adott értékelés valóban a tételt megvásárló személytől származik).

 

  • Egyéb okok:
    • szerződéskötést megelőző tájékoztatás:  a szerződéskötést megelőző, a távollévők között létrejövő szerződésekre vonatkozó törvényi és jogszabályi rendelkezések alapján egyébként kötelező tájékoztatás hiánya, ideértve az adott kereskedőre vonatkozó információ hiányát is;
    • jogsértő vagy bántó kommunikáció: rágalmazó, sértő, kirekesztő megnyilvánulások, hátrányos megkülönböztetés, ill. gyűlöletbeszéd;
    • pornográf vagy szexuális témájú tartalmak: felnőtt és szexuális töltetű tartalmak; képi tartalmakkal, ill. képmással való visszaéléssel elkövetett szexuális bántalmazás;
    • kiskorúak védelme: korhatár-besorolás szerinti feltételes hozzáférés kiskorúak számára; gyermekek szexuális bántalmazását ábrázoló anyagok; kiskorúak elcsábítása; kiskorúak fejlődését egyebekben veszélyeztető egyéb tényezők;
    • közérdekre, közbiztonságra háruló veszélyek: törvénytelenül létrehozott és/vagy működő szervezetek; a környezetkárosítás kockázata; közegészségügyi ártalom; erőszakos illegális cselekményre felhívó (pl. terrorista) tartalmak;
    • erőszakos illegális cselekményre, ill. terrorizmusra felhívó tartalmak: terrorizmusra felhívó tartalmak; közösség ellen izgató (uszító) tartalmak; valamely gender-csoport ellen irányuló erőszak; a kizsákmányolás [különböző megnyilvánulási formái]; emberkereskedelem; erőszakra, ill. gyűlölet-bűncselekményre való buzdítás;
    • társadalmilag bomlasztó elemek, a társadalmi szerződés elvét elutasító (pl. anarchista) szerveződés: szándékosan téves információkat terjesztő (dezinformáló), zavarkeltő elemek; manipuláció és/vagy a valóságot egyebekben elferdítő félretájékoztatás;
    • állatjóléti ügyek: állatbántalmazás; élő állatok jogellenes értékesítése;
    • önkínzás: valamely táplálkozási zavart népszerűsítő, öncsonkításra vagy öngyilkossára buzdító tartalom.

 

Kik tehetnek bejelentést hozzánk

Ha az eMAG platformon belül – a fentebb részletezettekkel összhangban – valamilyen jogsértő tartalom kerül azonosításra, arról mind az illetékes hatóságok, mind pedig az ilyet észlelő természetes vagy jogi személyek, beleértve a szellemi tulajdonjogok jogosultjait is, bejelentést tehetnek. A bejelentés megfelelő értékeléséhez feltétlenül szükséges, hogy a bejelentés tartalmazza legalább az alábbiakban felsoroltakat:

a. mindazon ok vagy körülmény indoklással ellátott megjelölése, amely megfelelően alátámasztja az adott természetes vagy jogi személy véleményét, miszerint a bejelentett tartalom jogsértő jellegű;

b. a jogsértő tartalom pontos észlelési helye/helyzete, pl. az elérési utak, URL cím vagy címek pontos megjelölésével, illetve adott esetben kiegészítő információt arra vonatkozóan, hogy a jogsértő tartalom konkrétan hol található;

c. a jelentéstevő természetes vagy jogi személy neve és email címe;

d. a jelentéstevő természetes vagy jogi személy kifejezett nyilatkozata arról, hogy a bejelentés tárgyát képező ügyben általa tett állítások helyesek és pontosak, továbbá, hogy azokat legjobb tudomása szerint és jóhiszeműen tette.

A fentebb körülírt információ megfelelő közlése nélkül a bejelentés hiányosnak minősül, melynek folytán lehetséges, hogy a bejelentés érdemi vizsgálata és megválaszolása elmarad.

A fentiekhez kapcsolódóan arra is fel szeretnénk hívni a figyelmet, hogy az illetékes hatóságok hivatalos megkeresés formájában kötelezhetnek a jogsértő tartalmak eltávolítására, valamint az eMAG platformon esetlegesen megjelenő jogsértő tartalmakra vonatkozó információszolgáltatásra.

 

Milyen jelentéstételi lehetőségek vannak jogsértő tartalom észlelése esetén?

A jogsértő tartalom bejelentéséhez a partnerkereskedők (Eladók) rendelkezésére áll az eMAG Marketplace Üzenetközpont mint kizárólagos kapcsolattartási pont, melyen keresztül a “Jogsértő tartalom bejelentése” alatt ki lehet választani a bejelentés okát, illetve azt tovább is lehet részletezni a bejelentés okától és természetétől függően.

 

Belső panaszkezelési rendszer

A DSA rendelettel összhangban az eMAG platform a jogsértő tartalomra vonatkozó bejelentést benyújtó Eladók számára a – bejelentés tárgyában hozott – döntés időpontjától számított legalább hat hónapos időtartamra hozzáférést biztosít a belső panaszkezelési rendszeréhez. Ez a rendszer magában foglalja a panaszok elektronikus úton és ingyenesen történő benyújtásának lehetőségét a bejelentés befogadását követően hozott döntésekkel kapcsolatban, továbbá minden olyan döntéssel kapcsolatban, amelyet arra alapozva hoztak, hogy a szolgáltatás igénybe vevője által megadott információk jogsértő tartalomnak minősülnek vagy nem egyeztethetők össze az eMAG platform általános felhasználási feltételeivel.

Ezáltal az Eladóknak az eMAG platformon lehetőségük van arra, hogy az eMAG Marketplace Messaging funkción keresztül, az említett határidőn belül megtámadják a bejelentés tárgyában hozott döntéseket, pusztán a “Belső Panaszkezelési Rendszerre“, mint indokra való hivatkozással.

A belső panaszkezelési rendszeren keresztül benyújtott panaszok kivizsgálása időben, megkülönböztetésmentesen, a kellő gondossággal és objektív módon történik.

Ha valamely panasz megfelelő indokot tartalmaz annak megállapításához, hogy a bejelentés elutasítására vonatkozó döntés megalapozatlan, vagy ha a panasz tárgyát képező információ nem jogsértő és nem összeegyeztethetetlen a platform általános felhasználási feltételeivel, vagy olyan információt tartalmaz, amely arra utal, hogy a panaszos magatartása egyébként nem indokolja a meghozott intézkedéseket, az eMAG indokolatlan késedelem nélkül visszavonja az eredeti döntését, és erről haladéktalanul tájékoztatja a panaszost.

Az Eladóknak továbbá lehetőségük van az NMHH által tanúsított peren kívüli vitarendezési testülethez fordulni az eMAG Platform által hozott döntésekkel kapcsolatos jogviták rendezése érdekében, beleértve azokat a panaszokat is, amelyeket nem sikerült a belső panaszkezelési rendszeren keresztül megoldani.

 

Hivatkozások a szabályozáshoz kapcsolódóan:

 

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

EXPLOREAZĂ RECOMANDĂRILE NOASTRE