Hasznos információk a platformról – termékek listázása, algoritmusok az eMAG Marketplace platformon és peren kívüli vitarendendezés lehetőségei

()

Hasznos információk a platformról – termékek listázása, algoritmusok az eMAG Marketplace platformon és peren kívüli vitarendendezés lehetőségei

2020. július 12. napi hatállyal életbe lépett az Európai Parlament és Tanács (EU) 2019/1150 rendelete (ismertebb nevén a “P2B – platform to business” szabályozás), melynek célja egy olyan megerősített üzleti környezet megteremtése, ami az összes érintett féltől felelősebb magatartást kíván. E rendelet legfőbb célkitűzései közé tartozik a nagyobb átláthatóság, méltányosság, kiszámíthatóság és innovatív jogi megoldások biztosítása a platform és az azt használó kereskedők közötti esetleges vitás helyzetek barátságos rendezése érdekében.

Ebből kifolyólag, amint azt a Szerződési Feltételek is tartalmazzák, az alábbiakban információkat talál a termékek rangsorolásáról és az eMAG Marketplace algoritmusainak működéséről.

Ugyanitt egy listát is talál azokról a mediátorokról, akik segítségére lehetnek az Értékesítési Feltételekkel kapcsolatban, a szerződéses jogviszony során esetlegesen felmerülő viták rendezésekor, amennyiben békés megoldáshoz kíván folyamodni.

1. Útmutató a termékek rangsorolásáról és a Marketplace platform algoritmusairól

Bizonyos algoritmusok alapján történik a kategorizálás, az ajánlatok sorrendjének, a termékek besorolásának meghatározása, mely nem vitatható.

”Kosárba” gomb

Tekintettel arra, hogy azonos paraméterekkel és specifikációkkal rendelkező termékeket egyszerre több kereskedő is árusíthat az eMAG felületén, a termékek duplikációjának elkerülése érdekében ezen ajánlatok összekötésre kerülnek.

Amennyiben egy termék több különböző ajánlattal rendelkezik, ezek az ajánlatok a termék adatlapján egy bizonyos algoritmus működése által meghatározott sorrendben jelennek meg, melyet az alábbiakban részletezünk. Az az ajánlat, ami az algoritmus működése általa legtöbb pontot szerzi, az lesz az „elsődleges ajánlat”, vagyis az az ajánlat, ami közvetlenül a termékképek mellett, jobb oldalon jelenik meg. A többi ajánlat az algoritmus által meghatározott sorrendben, a termékképek alatt kerül megjelenítésre.

Románia:

Jelenleg az algoritmus az alábbi mutatók alapján határozza meg az “elsődleges ajánlatot”:

1. Amennyiben a terméket több kereskedő is értékesíti, a termék elérhetősége az elsődleges szempont.
2. Ha a termék elérhetősége készleten / korlátozott készlet / előrendelhető / beszállítói készleten, akkor megjelenítés szempontjából előnyt élvez a nem elérhető / átmenetileg nem elérhető státuszú termékekkel szemben.
3. Amennyiben a több kereskedő által értékesített termék elérhetősége megegyezik, a pontszám megállapítása az alábbiak szerint történik:

–  a kereskedő által meghatározott eladási ár (fő elemként)
–  teljeítménymutatók: Eladói Értékelés (az eMAG vevői elégedettségét mérő kérdőíven kereskedő által elért pontszám), rendelések Véglegesítési Aránya (az eMAG platformon lévő Rendelések száma és a Véglegesített Rendelésszám közötti arány egy adott időszakra vetítve), Átlagos Kiszállítási Sebesség (a Rendelés Futárszolgálat által Vevőhöz történő kiszállításának időpontja – AWB generálásával történő kiszállítás esetén – és a Rendelés Marketplace platformon való megjelenése között eltelt idő), továbbá a házhoz szállítás díja a vizsgált időszak összes szállítása és a csomagautomatákba történő szállítás részesedésének különbségével kerül súlyozásra, alkategória szintre számítva.

A teljesítménymutatók rendelkeznek egy minimális relevanciaszinttel (melynek megállapítása történhet az adott termékkategória, illetőleg a kereskedő szintjén). Amennyiben a kereskedő valamely teljesítménymutató esetén nem éri el a kalkulációhoz elvárt minimum szintet, az algoritmus kalkulál egy korrigált értéket, a többi kereskedő adott mutatónál elért eredményének átlagának 60 százalékaként. Ennek a számításnak a célja, hogy minden kereskedő rendelkezzen érvényes értékkel valamennyi mutatónál, és hogy ne legyenek előre megadott értékei azoknak a kereskedőknek, akik nem érik el a minimum relevanciaszintet.

– Ha valamennyi mutató azonos (beleértve az árra vonatkozót is), úgy az ajánlatok sorrendje szenioritás alapján kerül megállapításra, melynek következtében az eMAG felületen szenioritása okán magasabb helyen listázott ajánlat elsőbbséget élvez a „fő ajánlat” tekintetében.

– Promóciós csomagban történő értékesítés esetén a pontszám megállapítása a csomag fő tartalmi elemét képező termék alkotórészei alapján történik (például sütőt és páraelszívót tartalmazó csomag esetén a sütő alkotórészeit kell figyelembe venni a pontszámításhoz.)

– Promóciós ajándékcsomagban történő értékesítés esetén a pontszám megállapítása a csomag fő tartalmi elemét képező termék alkotórészei, valamint az ajándék termék szállítási díja alapján történik (beleértve a szállítási költségeket). Választható ajándéktermékek esetén a legmagasabb értékű ajándék díja kerül hozzáadásra.

Az egyes átmeneti változások (pl. kampány időszakban, kivéve a Black Friday kampány), az esetleges szűrők alkalmazása, illetve az eMAG platformon időnként megjelenő szolgáltatások (úgy mint az eMAG Genius, a Fulfillment by eMAG, eMAG Ads) nem befolyásolják az algoritmus számítási és működési módját. A kuponok a nem kerülnek az algoritmus kiszámításához felhasználásra és nem fogják befolyásolni a pontszám kiszámítását. A Black Friday kampány során a kampányban regisztrált termékek esetében az ajánlatok megjelenítési sorrendjének megállapításakor a termék elréhetőségére vonatkozó kritériumokat nem veszik figyelembe, a pontszámot közvetlenül a fenti 3. pontban említett összetevők alapján számítják ki.

Bulgária:

Jelenleg az algoritmus az alábbi mutatók alapján határozza meg az “elsődleges ajánlatot”:

• Amennyiben a terméket több kereskedő is értékesíti, a termék elérhetősége az elsődleges szempont.
• Ha a termék elérhetősége készleten / korlátozott készlet / előrendelhető / beszállítói készleten, akkor megjelenítés szempontjából előnyt élvez a nem elérhető / átmenetileg nem elérhető státuszú termékekkel szemben.
• Amennyiben a több kereskedő által értékesített termék elérhetősége megegyezik, a pontszám megállapítása az alábbiak szerint történik:

– a kereskedő által meghatározott eladási ár (fő elemként)
– teljeítménymutatók: Nettó Promótőr Mutató (az eMAG vevői elégedettségét mérő kérdőíven kereskedő által elért pontszám), , Rendelések véglegesítési aránya (a Véglegesített Rendelések száma és az össz-rendelésszám közötti arány egy adott időszakra vetítve), Visszaküldési arány (a Vevők által visszaküldött Termékek száma – ideértve mindazon terméket, amelyek kiszállítása elmaradt vagy amelyek a Teljesített Rendelésekből visszáruigény nélkül kerültek visszavonásra – és a Vevőknek kiszállított Termékek száma közötti arány), Átlagos Véglegesítési Sebesség (a Rendelés véglegesítése és ugyan azon Rendelés Marketplace platformon való megjelenése között eltelt idő), , továbbá a házhoz szállítás díja a vizsgált időszak összes szállítása és a csomagautomatákba történő szállítás részesedésének különbségével kerül súlyozásra, alkategória szintre számítva.

A teljesítménymutatók rendelkeznek egy minimális relevanciaszinttel. Amennyiben a kereskedő valamely teljesítménymutató esetén nem éri el a kalkulációhoz elvárt minimum szintet, az algoritmus kalkulál egy korrigált értéket, a többi kereskedő adott mutatónál elért eredményének átlagának 60 százalékaként. Ennek a számításnak a célja, hogy minden kereskedő rendelkezzen érvényes értékkel valamennyi mutatónál, és hogy ne legyenek előre megadott értékei azoknak a kereskedőknek, akik nem érik el a minimum relevanciaszintet.
Ha valamennyi mutató azonos (beleértve az árra vonatkozót is), úgy az ajánlatok sorrendje szenioritás alapján kerül megállapításra, melynek következtében az eMAG felületen szenioritása okán magasabb helyen listázott ajánlat elsőbbséget élvez a „fő ajánlat” tekintetében.

Promóciós csomagban történő értékesítés esetén a pontszám megállapítása a csomag fő tartalmi elemét képező termék alkotórészei alapján történik (például sütőt és páraelszívót tartalmazó csomag esetén a sütő alkotórészeit kell figyelembe venni a pontszámításhoz.) Ajándékterméket tartalmazó promóciós csomagok esetén az ajándékként kínált termék árát is figyelembe kell venni a számításnál.

Az egyes átmeneti változások (pl. kampány időszakban, kivéve a Black Friday kampány) és az esetleges szűrők alkalmazása nem befolyásolják az algoritmus számítási és működési módját. A kuponok a nem kerülnek az algoritmus kiszámításához felhasználásra és nem fogják befolyásolni a pontszám kiszámítását. A Black Friday kampány során a kampányban regisztrált termékek esetében az ajánlatok megjelenítési sorrendjének megállapításakor a termék elréhetőségére vonatkozó kritériumokat nem veszik figyelembe, a pontszámot közvetlenül a fenti 3. pontban említett összetevők alapján számítják ki.

Magyarország:

Jelenleg az algoritmus az alábbi mutatók alapján határozza meg az “elsődleges ajánlatot”:

1. Amennyiben a terméket több kereskedő is értékesíti, a termék elérhetősége az elsődleges szempont.
2. Ha a termék elérhetősége készleten / korlátozott készlet / előrendelhető / beszállítói készleten, akkor megjelenítés szempontjából előnyt élvez a nem elérhető / átmenetileg nem elérhető státuszú termékekkel szemben.
3. Amennyiben a több kereskedő által értékesített termék elérhetősége megegyezik, a pontszám megállapítása az alábbiak szerint történik:

– kereskedő által meghatározott eladási ár (fő elemként)

– teljeítménymutatók: Nettó Promótőr Mutató (az eMAG vevői elégedettségét mérő kérdőíven kereskedő által elért pontszám), Rendelések szolgáltatási színvonala (a megadott határidőre teljesített rendelések arányában kifejezve, amely a termékszinten megállapított átfutási sebesség, az eMAG Marketplace platformon közzétett ütemezés és a vizsgált időszakban teljesített össz-rendelésszám alapján kerül meghatározásra), Rendelések véglegesítési aránya (a Véglegesített Rendelések száma és az össz-rendelésszám közötti arány egy adott időszakra vetítve), Visszaküldési arány (a Vevők által visszaküldött Termékek száma – ideértve mindazon terméket, amelyek kiszállítása elmaradt vagy amelyek a Teljesített Rendelésekből visszáruigény nélkül kerültek visszavonásra – és a Vevőknek kiszállított Termékek száma közötti arány), Átlagos Véglegesítési Sebesség (a Rendelés véglegesítése és ugyan azon Rendelés Marketplace platformon való megjelenése között eltelt idő), továbbá a szállítási költség; a promóciós csomagokban jóváírt utalványérték csökkentett mértékben kerül figyelembe vételre

A teljesítménymutatók rendelkeznek egy minimális relevanciaszinttel. Amennyiben a kereskedő valamely teljesítménymutató esetén nem éri el a kalkulációhoz elvárt minimum szintet, az algoritmus kalkulál egy korrigált értéket, a többi kereskedő adott mutatónál elért eredményének átlagának 60 százalékaként. Ennek a számításnak a célja, hogy minden kereskedő rendelkezzen érvényes értékkel valamennyi mutatónál, és hogy ne legyenek előre megadott értékei azoknak a kereskedőknek, akik nem érik el a minimum relevanciaszintet.

– Ha valamennyi mutató azonos (beleértve az árra vonatkozót is), úgy az ajánlatok sorrendje szenioritás alapján kerül megállapításra, melynek következtében az eMAG felületen szenioritása okán magasabb helyen listázott ajánlat elsőbbséget élvez a „fő ajánlat” tekintetében.

– Promóciós csomagban történő értékesítés esetén a pontszám megállapítása a csomag fő tartalmi elemét képező termék alkotórészei alapján történik (például sütőt és páraelszívót tartalmazó csomag esetén a sütő alkotórészeit kell figyelembe venni a pontszámításhoz.) Ajándékterméket tartalmazó promóciós csomagok esetén az ajándékként kínált termék árát is figyelembe kell venni a számításnál.

– Promóciós ajándékcsomagban történő értékesítés esetén a pontszám megállapítása a csomag fő tartalmi elemét képező termék alkotórészei, valamint az ajándék termék szállítási díja alapján történik (beleértve a szállítási költségeket). Választható ajándéktermékek esetén a legmagasabb értékű ajándék díja kerül hozzáadásra.

Az egyes átmeneti változások (pl. kampány időszakban, kivéve a Black Friday kampány) és az esetleges szűrők, szolgáltatások az eMAG Felületen elérhető szolgáltatások (pl. FBE vagy eMAG Ads szolgáltatás) alkalmazása nem befolyásolják az algoritmus számítási és működési módját. A kuponok a nem kerülnek az algoritmus kiszámításához felhasználásra és nem fogják befolyásolni a pontszám kiszámítását. A Black Friday kampány során a kampányban regisztrált termékek esetében az ajánlatok megjelenítési sorrendjének megállapításakor a termék elréhetőségére vonatkozó kritériumokat nem veszik figyelembe, a pontszámot közvetlenül a fenti 3. pontban említett összetevők alapján számítják ki.

Listázó algoritmus

– Románia: a termékek eMAG Marketplace platformon történő listázása során egy olyan gépi tanuló algoritmust használunk, amely egy a termékek rendelési gyakorisága szerinti népszerűségi sorrendet állít fel. Az algoritmus a következő mutatókat veszi figyelembe: a termékadatlapok nézettsége, hányszor adták a kedvencekhez a terméket, hányszor adták a kosárhoz a terméket, hányszor rendelték a terméket, a termék ára, a termék újdonsága, a termékre érkezett értékelések és a termékértékelés. Az algoritmus nem veszi figyelembe a kereskedő személyét.

– Bulgária és Magyarország: A termékek belistázásakor az algoritmus (machine learning- random forest) előre becsüli a termék oldal megtekintéseinek számát az adott napra. Az algoritmus a következő mutatókat veszi figyelembe: termék adatlap nézettsége az elmúlt 30 napban, hányszor adták a kedvencekhez a terméket az elmúlt 30 napban, hányszor adták a kosárhoz az elmúlt 30 napban, hányszor rendelték az elmúlt 30 napban, a termék ára az algoritmus működése során, a termék újdonsága, a termékre érkezett értékelések és a várható szállítási idő. Az algoritmus nem veszi figyelembe a kereskedő személyét.

A számítások eltérnek az adott nap és kategória függvényében – az algoritmus korábbi adatok alapján működik és súlyozva veszi figyelembe az indikátor mutatókat (pl.: adott kategória esetén a megetkintések száma a legfontosabb más esetén pedig a rendelések száma).

Az egyes átmeneti változások (pl. kampány időszakban), az esetleges szűrők alkalmazása, illetve az eMAG platformon időnként megjelenő szolgáltatások (úgy mint az eMAG Genius, a Fulfillment by eMAG, eMAG Ads) nem befolyásolják az algoritmus számítási és működési módját.

Algoritmus a dokumentáció megváltoztathatóságához

Ahhoz, hogy az Eladó javasolhassa a termék dokumentációjónak megváltoztatását, az Általános Értékesítési Feltételek második, Teljesítménymutatók függelékének 2. részének B pontja alapján a következő feltételeket kell teljesítenie:

1. Az Eladó fiókja Zöldet jelez (tehát az Eladó állapota aktív, meghirdetett termékekkel rendelkezik, továbbá a megelőző 30 napban legalább egy megrendelést teljesített)
2. Az Eladó Marketplace platformon történő belistázása legalább 6 hónapja megtörtént
3. Az Eladó megfelelően becsatolta javaslatát az érintett dokumentációhoz
4. A Fiókállapot „Jó”, „Fejlesztésre szorul” ill. „Nagyon gyenge”
5. Az Eladó a saját összforgalmának legalább 10%-át kitevő értékesítést valósít meg az adott termékkel az elmúlt T-15 és T-45 nap közötti időtartamban.

Kereső algoritmus

 Románia: A kereső algoritmus 2 összetevőből áll: a szöveg relevanciája (a pontszám, amelyet a keresési kifejezés és a termékadatok közötti egyezés képvisel), a termék népszerűsége az eMAG platformon. A legnépszerűbb termékeket gépi tanulási algoritmus segítségével rendezzük át a keresések pontosságának javítása érdekében.

– Bulgária és Magyarország: A kereső algoritmus automatizált és három fő elemet tartalmaz: szöveg szerinti relevanciát (a pontszámot a keresett szöveg és a termék adatai közti egyezés adja), a termék népszerűségét az eMAG platformon és teljesítményét az adott keresés során (a vásárlók érdeklődése a termékre vonatkozóan a keresés során).

Az egyes átmeneti változások (pl. kampány időszakban), az esetleges szűrők alkalmazása, illetve az eMAG platformon időnként megjelenő szolgáltatások (úgy mint az eMAG Genius, a Fulfillment by eMAG, illetve az eMAG Ads) nem befolyásolják az algoritmus számítási és működési módját.

2. A mediátorok adatai

a. Mediátorok Romániában

• Nicoleta Ionescu – Mediátor iroda

– Telefonszám.: +40 212 314 042
– Mobil telefonszám.: +40 762 281 544
– E-mail: nicoleta.ionescu@proformed.ro
– Weboldal: http://www.proformed.ro
– Bejegyző döntés száma: a Mediációs Tanács 2008. évi 555. számú döntése (2008. április 6.)

• Claudiu Ignat – Ignat & Ignat Mediátorok Szakmai Egyesülete

– Telefonszám.: +40 351 431 587

– Mobil telefonszám.: +40 722 351 924
– E-mail: claudiu@lexignat.ro
– Weboldal: http:// www.lexignat.ro
– Bejegyző döntés száma: a Mediációs Tanács 2007. évi 168. számú döntése (2007. november 4.)

 

b. Mediátorok Bulgáriában

• Julia Branimirova Radanova

– Telefonszám.: + 359 88 788 7621
– E-mail: radanova@imeus.bg
– Weboldal: https://imeus.bg/
– Regisztrációs szám: 20120920011.

• Kristina Ivanova Dimitrova

– Telefonszám.: + 359 888/514 499
– E-mail: k.dimitrova@positive-solutions.eu
– Weboldal: http://www.positive-solutions.eu/en/
– Regisztrációs szám: 20120920010.

 

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

No votes so far! Be the first to rate this post.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

EXPLOREAZĂ RECOMANDĂRILE NOASTRE